سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
بانک صادرات با انجام اقداماتی در سال ۱۴۰۲ و افزایش سرمایه در سال ۱۴۰۳ در حال افزایش جذابیت‌های سهام خود در بازار سرمایه است.  
کد خبر: ۶۸۵۶۵

تیتر20 - افزایش سرمایه بانک ها و میزان رشد منابع، از مهم ترین ارکان حضور آنها در بازار سرمایه محسوب می شود. هرچه بانک ها بتوانند منابع بیشتری را توام افزایش سرمایه جذب کنند، موفق تر هستند. بانک صادرات در نظر دارد که در پایان خرداد ماه سال جاری، مجمع خود را برگزار کند و با افزایش سرمایه 458 درصدی از محل تجدید ارزیابی، به بزرگترین بانک بورسی کشور تبدیل شود. 


با این افزایش، سرمایه بانک به 120 هزار میلیارد تومان می رسد. همچنین کفایت سرمایه بانک به 5 درصد افزایش می یابد. کفایت سرمایه، گویای قدرت بانک ها، برای پوشش ریسک هایی است که متوجه آنها می شود؛ از جمله این ریسک ها می توان به مطالبات مشکوک الوصول و بالارفتن هزینه پول (سود سپرده ها، هزینه های اداری و... ) با وجود اجبار به پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی بانک مرکزی و دولت اشاره کرد.

 
کفایت سرمایه بانک صادرات تا اردیبهشت ماه سال گذشته به 1.5 می رسید اما ارزیابی بانک صادرات نشان می دهد که با افزایش سرمایه جدید از محل تجدید ارزیابی، شاهد افزایش این نرخ به 5 درصد خواهیم بود. بانک صادرات همچنین در سال 1402 جذب منابع خود را به گونه ای تکمیل کرد که سهمش از بازار بانکی کشور به 9 درصد برسد؛ گرچه هدف گذاری بانک سهم 10 درصدی  در سال جاری است.  


درآمدهای عملیاتی و مانده منابع 
گزارش تولید و فروش بانک صادرات در کدال نشان می دهد که در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1402، درآمد تسهیلات اعطایی به 57 هزار و 613 میلیارد تومان، درآمد اوراق بدهی به 1 هزار و 425 میلیارد تومان، درآمد سرمایه گذاری ها به 5 هزار و 286 میلیارد تومان و درآمد کارمزد به 7 هزار و 121 میلیارد تومان رسیده است. مجموع این درآمد برای سال مالی 1402 به بیش از 71 هزار و 445 میلیارد تومان می رسید.

 
برای مقایسه این ارقام، باید به گزارش تولید و فروش سال 1401 استناد کرد. بر این اساس، درآمد تسهیلات اعطایی بانک صادرات در 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401 به 40 هزار و 931 میلیارد تومان، درآمد حاصل از فروش اوراق بدهی به 811 میلیارد و 766 میلیون تومان، درآمد سرمایه گذاری به 2540 میلیارد میلیارد تومان و درآمد جمع آوری کارمزد به 5 هزار و 712 میلیارد می رسید. این ارقام، نشان دهنده درآمد 49 هزار و 994 میلیارد و 766 میلیون تومانی است. در نتیجه درآمدهای عملیاتی محقق شده بانک صادرات در سال 1402 نسبت به سال 1401 حدود 35 درصد رشد داشت.  


در این بین، باید به مانده منابع بانک هم اشاره کرد که در سال مالی 1401 به 540 همت می رسید اما در پایان سال 1402 شاهد افزایش آن به بیشتر از 700 همت بودیم. بر همین اساس، بانک صادرات اعلام کرده است که جایگاه چهارم را در نظام بانکی کشور به خود اختصاص داده است. 


سود ارزی و اصلاح ساختار 
بانک صادرات در سال 1402 درآمدی از محل نرخ تسعیر ارز داشت که به سایر درآمدها اضافه می شود. با توجه به اینکه نرخ تسعیر ارز در صورت های مالی بانک ها (خدمات ارزی) در سال 1402، باید بر اساس مصوبه بانک مرکزی با نرخ خرید حواله ETS (نرخ ارز گمرک) محاسبه شود، بانک صادرات 7 همت سود ناخالص برای خود به جا گذاشته است. پس از کسر مالیات، سود خالص 5 هزار میلیارد تومانی برای این بانک از محل تسعیر به جا مانده است. در همین حال، تراز ارزی بانک صادرات در سال 1402 مثبت 455 میلیون یورو بود که رشد قابل ملاحضه نسبت به سال های 1400 و 1401 محسوب می شود. در سال 1400 تراز ارزی نزدیک به صفر بود و در سال 1401 به 280 میلیون یورو می رسید. 


البته اقدامات مربوط به تجهیز سرمایه بانک صادرات بدون اصلاح ساختار اداری بانک ناتمام می ماند. بانک های ایران ناچار هستند که هزینه تمام شده پول را با اصلاح ساختارهای اداری خود کاهش دهند تا از پس پرداخت تسهیلات تکلیفی به نرخ هایی که بانک مرکزی تعیین می کند، برآیند. بر همین اساس، بانک صادرات در سال گذشته، فاصله هزینه تمام شده پول و نرخ موثر تسهیلات را به 1.1 درصد رساند. طبق اطلاعاتی که بانک صادرات منتشر کرده است، تلاش می شود که ساختاری های مالی و اداری (منابع انسانی و پشتیبانی) در سال جاری اصلاح شود. 


اقدام دیگر بانک صادرات برای جلب نظر سرمایه گذاران توزیع سهام جایزه است. این جوایز به پرتفوی سرمایه گذاران اضافه می شود. برخی سرمایه گذاران که حداقل 1 میلیون سهم «وبصادر» را در پرتفوی خود داشتند، حالا 140 هزار سهم را به صورت جایزه دریافت کرده اند که ارزشش به حدود 27 میلیون تومان می رسد. به این ترتیب، بانک صادرات برای سال مالی 1403 و ثبت عملکردی سودده در بازار سرمایه آماده می شود. سهام جایزه موجب افزایش جذابیت های وبصادر در آستانه تشکیل مجمع و افزایش سرمایه تاریخی شده است.  

 

 

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز